Britte Koppel - logo
Groei Academy - Wat is growth hacking

Growth hacking: wat is het en hoe helpt het jouw bedrijf verder?

Als je ondernemer bent, heb je waarschijnlijk de term ‘growth hacking’ wel eens gehoord. Misschien weet je dat het iets te maken heeft met de groei van je bedrijf. In mijn cursussen en masterclasses maak ik gebruik van growth hacking technieken. Maar wat is growth hacking precies? En hoe helpt het je om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen?

Growth hacking is een manier van werken die zich richt op snelle en efficiënte manieren om een bedrijf te laten groeien. Het is een combinatie van creatieve marketing, data en experimenteren, gedragspsychologie en automatisering. Het wordt vaak gebruikt door startups en andere bedrijven die weinig budget hebben of snelle en kosteneffectieve manieren moeten vinden om meer klanten te krijgen of hun inkomsten te vergroten. Het doel van growth hacking is om tactieken te vinden die in een zo kort mogelijke tijd, de grootste impact op de groei hebben.

Growth hackers focussen zich op het zo efficient mogelijk inzetten van hun resources (tijd, geld, mensen) om maximaal resultaat te halen met minimale inspanning. Slim werken, niet hard werken dus 😉

De ideale growth hacker

Growth hacking vereist creativiteit, experimenteren en vooral: een niet aflatende nieuwsgierigheid naar de data. Welke skills heb je dan nodig als growth hacker? Growth Tribe, waar ik mijn growth hacking cursussen heb gevolgd, heeft een model gemaakt van de ideale growth hacker: de T-shaped Marketeer.

Growth hacking - t shaped marketeer model
De T-shaped marketeer, volgens Growth Tribe

Dit model gaat uit van skills in drie lagen: de basiskennis, de basis-marketingskills en de specialisatie. De bovenste laag is die van de basiskennis. Dit zijn skills waar iedere een growth hacker over beschikt. De growth mindset (falen bestaat niet), data analyse, strategische planning, probleemoplossend denken en gedragspsychologie.

De middelste laag gaat over de skills die je nodig hebt om een product of dienst te ontwikkelen én te verkopen.

De onderste laag, tot slot, is de specialisatie die je hebt. Hierbij heb je dus niet altijd de volledige kennis over alles. Vaak zijn er één of twee onderwerpen waar je alles over weet.

Data, data en nog eens data

Growth hackers gebruiken data om verschillende strategieën voor de groei van hun bedrijf te testen. Ze zoeken naar patronen in klantgedrag en gebruiken deze informatie om experimenten te maken die gericht zijn op meer leads binnenhalen of bestaande gebruikers vasthouden (bijvoorbeeld bij een tool). Denk bijvoorbeeld aan het testen van een landingspagina of experimenteren met verschillende prijsmodellen. Growth hackers denken vaak out of the box. Ze zoeken naar mogelijkheden buiten de traditionele marketingkanalen, zoals het gebruik van sociale media of het werken met influencers.

Werk met wat je al hebt

Naast data is ook snelheid is voor growth hackers belangrijk. Dus voordat je maanden besteed aan het creëren van een nieuw product of dienst, wil je eerst heel goed kunnen voorspellen of dat verdienmodel ook een succes gaat zijn. Daarvoor maak je zo veel mogelijk gebruik van de middelen die je al hebt. Heb je bijvoorbeeld een website, dan kun je daar met wat kleine aanpassingen een nieuwe landingspagina voor je nieuwe product op maken. Heb je een mailinglijst met flink wat e-mailadressen? Dan gebruik je die om een nieuw idee te pitchen. Heb je een groot netwerk? Of veel volgers op social media? Dan is dat jouw startpunt om een proefballonnetje op te laten.

Lage kosten, snelle groei

Growth hackers zijn experts in het snel opschalen van hun bedrijf en het laag houden van de kosten. Ze zoeken nieuwe markten op en bouwen relaties op met potentiële partners die hen kunnen helpen sneller een nieuw publiek te bereiken dan met traditionele methoden mogelijk is. Growth hackers zijn voortdurend op zoek naar creatieve oplossingen voor problemen waarmee hun bedrijf sneller dan ooit kan groeien.

Growth hacking is een manier van werken die super nuttig kan zijn voor ondernemers die maximale groei willen behalen. En dat zonder dat het heel veel tijd of geld kost. Door data te gebruiken, verschillende tactieken uit te proberen en nieuwe markten te onderzoeken, kan growth hacken je helpen om je bedrijf snel op te schalen én de kosten laag te houden. Een mooie basis dus, als je aan de slag wilt met je nieuwe verdienmodel, je onderneming naar het volgende niveau wilt tillen of zoekt naar mogelijkheden om meer klanten te genereren voor je bestaande business.

Delen :

Britte

Britte

Even sparren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Yes, let's do this!

Kies het aantal sessies dat je wilt en selecteer de gewenste betaaloptie. Klik vervolgens op de knop toevoegen aan winkelmand om en vul daar je gegevens in.

Klaar voor de volgende Focusweek workation?

De Focusweek workation in 2023 is inmiddels achter de rug! In 2024 komt er weer een volgende editie. Wil jij als eerste alle info én de beste prijs? Zet jezelf op de wachtlijst!

Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

Brochure Focusweek workation aanvragen

Helaas, je bent te laat om je aan te melden voor de eerste Focusweek Workation. Ben je nieuwsgierig naar de invulling van mijn workation? Je kunt de brochure nog steeds aanvragen. Vul je gegevens in en je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!

Na een paar minuten nog niets binnen? Check ook even je spam-folder! Of stuur me even een berichtje.

Ai, je bent te laat!

Helaas! Je kunt niet meer meedoen met de Focusweek online summer editie in 2023! 

Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

Whoohoo, je bent er bijna!

Voeg het product toe aan je winkelwagen, vul je gegevens in en je kunt direct aan de slag met de masterclass Valideer je businessidee in één dag. Je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!