Britte Koppel - logo
Zo word je succesvol als ondernemen - 3 voorwaarden

Dit heb je nodig om succesvol te zijn als ondernemer

Succes. Het blijft een ongrijpbaar begrip voor veel ondernemers. Wat is succes? Wanneer ben je succesvol? En vooral: wat kun je doen om succesvol te worden? In dit artikel sta ik daar even bij stil. Ik heb het dan uiteraard met name over zakelijk succes. Maar sommige dingen kun je ook breder trekken en toepassen op je leven.

Nieuwsgierig naar wat je nodig hebt om succesvol te zijn? Lees dan verder of luister podcastaflevering #58 Dit heb je nodig om succesvol te zijn als ondernemer.

Laten we meteen ter zake komen. Er zijn drie dingen nodig om succesvol te kunnen zijn. Maar voordat we het daarover gaan hebben, eerst even een belangrijke disclaimer. Want hoe jij ‘succesvol’ definieert, moet je helemaal zelf weten. Of dat nou is als je een miljoen op de bank hebt staan of dat succes is dat je gelukkig bent met je vrienden en familie om je heen. Voor de voorwaarden in dit artikel maakt het niet uit.

Wat mij betreft zijn de volgende drie pijlers cruciaal om succesvol te zijn:

  • Een goede mindset
  • Een heldere visie
  • Gewoon doen!

Een goede mindset

Een succesvolle ondernemer heeft een mindset die klaar is voor succes.

Ik zou mezelf niet omschrijven als zweverig, maar ik geloof wel in dingen als aan affirmaties en manifesteren. Door tegen jezelf in de spiegel te zeggen dat je succesvol gaat zijn of dat je deze maand X bedrag aan omzet gaat draaien, dan wordt het wel een stuk makkelijker.

RAS
Je mindset is alles. Alles wat jij aantrekt komt voor een groot gedeelte uit jouw eigen hoofd en eigen gedachten. Misschien heb je wel eens gemerkt dat op het moment jij ergens mee bezig bent, dat je dan dit ook overal om je heen ziet. Dat komt door je brein en dat onderdeel van je brein heet de RAS (Reticulair Activating System). Je RAS bepaalt wat jij wel en niet registreert.

Dus op het moment dat jij heel erg bezig bent met het verkopen van je aanbod, ga je ineens overal ondernemers zien die óók met verkopen bezig zijn. Die jou triggeren. Dat kan zowel online als offline.

Fixed mindset versus growth mindset
Een andere reden waarom mindset heel belangrijk is, heeft te maken met of je gelooft in de fixed mindset of de growth mindset. Mensen die geloven in een fixed mindset, geloven dat je met een bepaalde intelligentie bent geboren. Dat je niet echt bij kunt leren. Nu is uit onderzoek gebleken dat je wél kunt bijleren, want je brein is niet fixed. Je brein is neuroplastisch. Dat betekent dat je brein zich gedurende je leven ontwikkelt. Er worden nieuwe connecties tussen neuronen in je brein aangemaakt. Hoe meer je leert, hoe meer die connecties worden gestimuleerd.

Kinderen leren superveel en bij hen worden dan ook veel nieuwe connecties gelegd. Als je ouder bent, moet je dit wat meer stimuleren. Door bijvoorbeeld bezig te gaan met persoonlijke ontwikkeling. Zelf geloof ik erg in een growth mindset. Ik heb leren altijd als leuk en nuttig ervaren.

Hoe meer ik leer, hoe beter ik ook andere kan helpen. Dat past heel erg bij mijn why, mijn behoefte om andere vrouwelijke ondernemers te empoweren om hun business zo in te richten dat het hun droombedrijf wordt. Om hen het zelfvertrouwen te geven dat ze nodig hebben.

Bewustwording
Je hebt dus mensen die geloven in de fixed mindset, dat je geboren wordt met een bepaald brein en daar moet je het mee gaan doen. En de growth mindset gaat ervan uit dat je alles kan leren wat je zou willen. Als je er maar voor gaat.

En dat start wat mij betreft echt bij bewustwording. Daarvoor gaan we terug naar de beperkende overtuigingen, dat zul je vast zelf ook wel eens hebben ervaren. Als jij bijvoorbeeld constant tegen jezelf zegt:

‘Ik ben slecht in verkopen…’

dan ga je het geloven. Zo werkt het brein. Op het moment dat jij het tegenovergestelde gaat zeggen:

‘Ik ben goed in verkopen, het is leuk!’

dan ga je hierin geloven.

Tot twee jaar geleden was ik me hier helemaal niet bewust van. Maar ik ben ook op dit vlak aan het experimenteren geslagen en steeds meer aan het ontdekken wat voor mij werkt. Ik start mijn dag bijvoorbeeld altijd met affirmaties. Wat heb ik deze dag of deze periode nodig? Wat voor overtuigingen heb ik daarover? Hoe kan ik zorgen dat deze overtuigingen positief zijn? Daar maak ik dan affirmaties bij die ik gedurende een bepaalde periode elke ochtend tegen mezelf vertel.

Controle over je gedachten
Misschien beperk je jezelf hierin, waardoor je nog niet het succes hebt bereikt dat je graag zou willen. Omdat je je eigen gedachten niet onder controle hebt of dat je gelooft wat anderen je vertellen.

Dus wees bewust van de dingen die jij dag in dag uit hoort over jezelf. Want daar ga je in geloven. Vertel jezelf een beter verhaal, dat je het waard bent om succes te gaan ervaren. Maar het kan ook zijn dat je niet overal bewust van bent, dat je twijfels hebt en dus een blokkade.

Ga op onderzoek waar dit vandaan komt. Het kan zijn dat het iets is wat vroeger altijd tegen je gezegd werd en nog tussen je oren is blijven hangen. Wat nu onbewust invloed hoeft op hoe je naar je leven en naar je succes kijkt.

Een heldere visie

De tweede voorwaarde die je nodig hebt voor succes is een heldere visie.

Ik kan voor honderd procent beamen dat ik dit vroeger niet zo zag. Toen ik begon als ondernemer keek ik helemaal niet naar mijn visie. Ik had überhaupt nog nooit nagedacht over wat ik wilde bereiken met mijn bedrijf.

Het was pas toen ik begon na te denken over de richting die ik wilde inslaan met mijn bedrijf, dat ik me realiseerde hoe belangrijk het is om te weten wat succes voor mij betekent. Het klinkt een beetje als een open deur, maar als je niet duidelijk hebt gedefinieerd wat succes voor jou inhoudt, kom je nooit verder. Dan ben je maar een beetje aan het ronddobberen op de oceaan in een rubberbootje. Zonder dat je weet welke kant je op moet roeien om bij je bestemming aan te komen.

Klinkt niet als een goed plan, toch?

Dus zorg dat je heel helder hebt waar je naartoe wil met je bedrijf en met je leven. En het stopt niet bij die heldere visie. Want een visie is leuk. Maar het is ook echt een stip op de horizon. Het is een verre bestemming waar je nu nog niet bent.

Misschien droom je ervan om een half jaar in het buitenland te wonen. Dat is jouw stip op de horizon. Maar hoe ga je daar komen? Welke stappen moet je zetten? Juist door die heldere visie te vertalen naar duidelijke doelen, kun je stappen maken.

Die stappen omschrijf je in doelen. Bijvoorbeeld voor over vijf jaar, een jaar, een kwartaal, een maand of zelfs deze week. Al die ‘tussendoelen’ helpen jou op weg naar jouw droom. Jouw stip op de horizon. Er is nog één laagje dieper nodig. Want om je doelen te halen, heb je concrete acties nodig. Welke stappen moet je zetten om je doelen te behalen?

Stel: je doel is om de komende maand 5x je programma te verkopen. Welke acties mag je dan gaan zetten om dat doel te halen? Bijvoorbeeld:

  • In gesprek gaan met mijn doelgroep
  • Een mailfunnel maken
  • Social media post maken die mijn doelgroep triggeren.

Hoe specifieker het doel, hoe specifieker de acties zijn die je eraan kunt koppelen. Zo wordt het makkelijker om die acties uit te voeren en dichterbij je doel te komen.

Kortom, voor succes heb je een heldere visie, duidelijke doelen én concrete acties nodig.

Gewoon doen!

Voorwaarde nummer drie voor succes is: gewoon doen! Een beetje schijt hebben wat andere denken, maar ook (lees: vooral) aan je eigen twijfels. Door uit je comfortzone stappen en dingen te proberen die je eng vindt.

Veel mensen hebben echt angst om te falen, dus er is doorzettingsvermogen en lef nodig. Ik vind het ook niet leuk om te falen, maar ik heb wel geleerd in mijn carrière als zzp’er, dat je heel veel dingen gewoon niet goed gaat doen. En dat is de normaalste zaak van de wereld. Je bent aan het leren.

Die angst om te falen zit er nou eenmaal. Maar je kunt er wél op een andere manier naar kijken. Ik zie een FAIL als een ‘first attempt in learning’. Een mogelijkheid om iets nieuws te leren. Dus probeer – en ik weet dat dit super moeilijk is – om je emoties uit te schakelen.

Want falen, dat doet iedereen. Hoe meer je faalt, hoe meer je leert, hoe sneller je kunt groeien, hoe sneller je dat succes kunt gaan ervaren wat je zo graag wilt. Je hoofd zorgt ervoor dat je jezelf heel veel blokkades opwerpt. Natuurlijk ervaren ook succesvolle ondernemers deze angst, maar die luisteren er niet naar.

Ze hebben meer lef dan angst.

Als jij gelooft dat fouten maken mag, dan zul je zien dat je een hele grote drempel voor jezelf wegneemt. Want die angst om te falen, kan net zo goed angst voor succes zijn. Kom uit je comfortzone en zet net dat stapje extra.

Hoe meer lef jij in je onderneming stopt, hoe groter de kans dat je succes zult ervaren.

Klaar voor succes!

Denk je nu, ja ik ben klaar voor succes! Ga dan allereerst aan de slag met je mindset. Onderzoek jouw drive. Dan heb je al echt een enorme stap voor op andere ondernemers.

En wil jij werken aan het fundament van je bedrijf en tegelijkertijd belemmerende overtuigingen tackelen? Dan kun je met mij aan de slag op verschillende manieren.

In een Maandtraject gaan we 1-op-1 aan de slag. Ik sta een maand lang naast je in jouw business. We werken samen aan een concreet thema. Bijvoorbeeld je why, je ideale klant, je aanbod of je customer journey. Na een maand heb je een enorme stap gezet om jouw bedrijf zo in te richten zoals jij wilt. Binnen een maand heb je een belangrijke stap gezet richting succesvol ondernemen!

Wil jij full focus AAN je bedrijf werken? Even helemaal uit je vaste omgeving. Een week lang aan je bedrijf werken in een prachtige omgeving, met maximaal vijf andere vrouwen die next level willen gaan? Meld je dan aan voor mijn Focusweek Workation. Je zult hier echt fantastische stappen kunnen zetten!

Neem een kijkje bij mijn aanbod en je kunt me ook altijd even een berichtje sturen op Instagram!

Delen :

Picture of Britte

Britte

Even sparren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Yes, let's do this!

Kies het aantal sessies dat je wilt en selecteer de gewenste betaaloptie. Klik vervolgens op de knop toevoegen aan winkelmand om en vul daar je gegevens in.

Klaar voor de volgende Focusweek workation?

De Focusweek workation in 2023 is inmiddels achter de rug! In 2024 komt er weer een volgende editie. Wil jij als eerste alle info én de beste prijs? Zet jezelf op de wachtlijst!

Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

Brochure Focusweek workation aanvragen

Helaas, je bent te laat om je aan te melden voor de eerste Focusweek Workation. Ben je nieuwsgierig naar de invulling van mijn workation? Je kunt de brochure nog steeds aanvragen. Vul je gegevens in en je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!

Na een paar minuten nog niets binnen? Check ook even je spam-folder! Of stuur me even een berichtje.

Ai, je bent te laat!

Helaas! Je kunt niet meer meedoen met de Focusweek online summer editie in 2023! 

Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

Whoohoo, je bent er bijna!

Voeg het product toe aan je winkelwagen, vul je gegevens in en je kunt direct aan de slag met de masterclass Valideer je businessidee in één dag. Je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!