Britte Koppel - logo
De 'regels' voor perfectionistische ondernemers zijn anders en dit is waarom

De ‘regels’ voor perfectionistische ondernemers zijn anders en dit is waarom!

Overal online kom je tips, adviezen en strategieën tegen die je kunt gebruiken om jouw onderneming naar het volgende level te tillen. Als je bezig bent met de ontwikkeling van je bedrijf, is het logisch dat je je verdiept in deze ‘best practices’, je wilt het natuurlijk graag goed doen! Maar als perfectionistische ondernemer ligt er een gevaar op de loer als je zo maar de adviezen volgt die je tegenkomt on- en offline.

Liever luisteren? Ik nam ook een podcast op over dit onderwerp. Luister ‘m hier

Voordat we in de inhoud van deze blog duiken, wil ik je eerst even iets belangrijks meegeven. Er is niks mis met je als je perfectionistisch bent. Het is alleen zo dat jouw brein geconditioneerd is om op een bepaalde manier te denken. Waar dat vandaan komt is een onderwerp voor een andere keer, maar het is belangrijk om je te realiseren dat dat perfectionisme je niet hoeft tegen te houden in jouw leven. En zelfs niet bij het ontwikkelen van een succesvol bedrijf.

Mijn reis als perfectionistische ondernemer

Ik ben zelf ook behoorlijk perfectionistisch. Ik heb dat eigenlijk mijn hele leven geweten, maar ik heb er heel lang niks aan gedaan. Pas toen ik aandacht ging besteden aan persoonlijke ontwikkeling, leerde ik dat er mogelijkheden waren er beter mee om te gaan. Toen ik dat leerde, ging er een wereld voor me open. Ik ging steeds meer doen wat ík echt wilde in mijn bedrijf. Ik durfde eindelijk de stappen te zetten die ik daarvoor niet eens voor mogelijk had gehouden.

Door aan dat perfectionisme te werken, ontdekte ik dat ik onwijs veel overtuigingen heb die voortkomen uit die perfectionistische mindset. Dus toen ik daarmee aan de slag ging, kon ik wel gaan werken aan het bedrijf wat helemaal werkt op mijn voorwaarden. En dat gun ik jou natuurlijk ook!

Weet dat je perfectionisme niet iets is wat je helemaal uit je systeem gaat krijgen. Maar je kunt ermee leren werken, zodat je jezelf niet laat tegenhouden.

Ondernemen als perfectionist

Toen ik me ben gaan verdiepen in perfectionisme en vooral ondernemen als perfectionist, leerde ik dat er gewoon écht andere regels gelden als je wilt ondernemen als perfectionist. Je kunt niet naar alle adviezen luisteren die je overal tegenkomt en dan die op jezelf betrekken, omdat jouw brein op een andere manier werkt, omdat jij geneigd bent om zaken zwart/wit te zien. In deze blog ga ik dat illustreren aan de hand van een advies dat je heel vaak hoort. Zeker als je begint met ondernemen of je wil gaan opschalen of je wilt met je bedrijf een andere richting in gaan.

Zorg dat je een specifieke niche kiest

Dit is één van de meest gehoorde adviezen. Zorg dat je een mega specifieke niche kiest en dat je jouw boodschap helder krijgt. Zodra je dat hebt, wordt het veel makkelijker.

Hoor je dat als perfectionist, dan denk je: oké, full focus op het kiezen van die perfecte niche, want dat is wat mij het succes gaat brengen. Zonder goede niche kom ik er niet.

Maar nee, zo werkt het dus niet. Het enige wat je op deze manier doet is zorgen dat je bedrijf niet van de grond komt. Je denkt: ik moet eerst die niche hebben, want dat zeggen alle goeroes. Zonder niche kom ik er niet. En als perfectionist is dat killing, omdat je jezelf beperkt. Je kunt niet in actie komen voordat je die perfecte niche hebt uitgedokterd. Terwijl het ook een ‘taak’ kan zijn die langer kost dan een paar uurtjes.

De druk is te hoog

Want het kiezen van een goede niche is een zoektocht. Misschien twijfel je tussen verschillende niches of je denkt dat de niche die je hebt nog specifieker of juist breder moet… Welke twijfels je ook hebt over die niche, op het moment dat jij vast blijft zitten in de gedachte “Die niche die moet perfect, dan volgt alles vanzelf”, dan ga jij niet verder komen. Je legt jezelf zoveel druk op. Daardoor verlies je tijd en verlies je kansen doordat je wacht op dat perfecte moment, tot dat je die perfecte niche hebt gevonden. Hoe graag je het ook wilt, is het kiezen van een niche niet perse een proces dat je in een paar uur of zelfs een week kunt doen.

En daar zit ‘m precies de crux, want als perfectionist wil je dat het liefst wél. Want als je het gewoon in één keer goed doet, hoef je niet bang te zijn voor het oordeel van anderen, dan hoef je niet in die overwhelm terecht te komen.

In de valkuil getrapt

Ik heb zelf ook redelijk lang vastgezeten in het stukje niche kiezen. Ik begon als zzp’er en ik deed allerlei marketingklussen en wat later in mijn ondernemerscarrière focuste ik me meer op marketingstrategie en bedrijfsstrategie. Ik heb dat eigenlijk altijd gedaan zonder niche. En ik heb dat succesvol gedaan. Dus ik had zelf een goed voorbeeld, namelijk mezelf, dat kiezen van een perfecte niche niet per se nodig is voor succes.

Maar toch, toen ik mijn focus ging verleggen van marketeer naar coach bleef ik ook lang vastlopen op die niche kiezen. Ik was ervan overtuigd dat ik de perfecte niche moest vinden. En even tussendoor, een heldere niche heeft ook zeker allerlei voordelen. Het helpt je om veel gerichter te communiceren en duidelijk te maken voor wie je bent. Alleen als je je te veel blind staart op het vinden van die perfecte niche, dan kom je niet in actie.

Zorg dat je in actie komt!

En als er één ding belangrijk is, is het dat je in actie komt. Want dat helpt je om zo veel meer te gaan ontdekken over jouw aanbod, over wat jij leuk vindt, over jouw doelgroep en welke doelgroep je wel en niet leuk vindt. Dus dat in actie komen is vele malen belangrijker dan die perfecte niche formuleren.

Uiteindelijk viel bij mij het kwartje en ben ik gewoon verder gegaan. Ik wilde mezelf niet vastzetten. Want ik wist inmiddels dat dat vast blijven zitten juist voor frustratie zorgt. Dat is waardoor ik ga twijfelen over mijn eigen skills en ga twijfelen aan mezelf als ondernemer.

Als je wel stappen gaat zetten, ga je zo veel leren van die acties. Bijvoorbeeld van de lanceringen die je doet, de gesprekken die je voert op netwerkevents, de social media berichten die je stuurt etc. En ja, dat is spannend. Maar er is één aanpak die me geholpen heeft om het toch te gaan doen: ik ben de acties die ik spannend vond als experiment gaan zien.

Van acties naar experimenten

Door je acties als experimenten te gaan zien, vertel je jezelf letterlijk dat het doel van een bepaalde actie is om informatie op te halen. Je vertelt jezelf dat het oké is dat je nog niet weet of iets een succes gaat zijn. Met een experiment ga je leren, ga je informatie ophalen over wat jij wilt, wat jouw ideale klant wil, wat je aanbod is. En vervolgens ga je dat stapje voor stapje finetunen.

Een experiment omschrijven

Vanuit je huidige situatie kun je experimenten gaan omschrijven. Bekijk alle acties die je nu kunt gaan doen. Wat zou de eerste stap zijn die je kunt zetten? Wat voor experiment kan je hierbij gaan formuleren? Een experiment hoeft niet heel erg ingewikkeld of groot te zijn. Het kan iets kleins zijn als je bio op Instagram aanpassen of het aanscherpen van je LinkedIN profiel en vervolgens gaan meten wat voor effect dat heeft.

Bij experimenteren omschrijf je duidelijk van tevoren wat je wilt gaan testen. Dus als je geen idee wat voor niche je wilt kiezen, kun je bijvoorbeeld dit experiment omschrijven: ik ga tijdens [netwerkevenement X] op [datum Y] testen of ik mijn aanbod specifiek kan richten op startende ondernemers in de modebranche door [Z te benoemen in mijn pitch]. Vervolgens analyseer je tijdens dat event hoe je gesprekspartners reageren op jouw pitch.

Het bepalen wanneer je experiment geslaagd is, is een belangrijke stap. Denk jij: ik ga gewoon even iets proberen en ik zie het wel, dan kun je nooit achteraf bepalen of een experiment geslaagd is en of je op de goede weg zit. Dus je wilt heel duidelijk maken wat je wilt leren van dat experiment.

Voor ons voorbeeld zou je dit als volgt kunnen omschrijven: Dit experiment is geslaagd als ik merk dat minstens vijftig procent van de mensen waar ik mee praat enthousiast is over mijn aanbod.

Zelfs als mensen niet per se in jouw niche vallen, kunnen ze wel snappen waarom jouw aanbod waardevol is voor die specifieke niche.

Experimenteren is dus één manier om dat perfectionisme te overwinnen en niet vast te blijven zitten in die adviezen die voor de gemiddelde ondernemer gelden.

Aan de slag met jouw perfectionisme?

Ben je klaar om jouw perfectionisme de baas te worden? Het Momentum Maker membership is dé plek voor jou. De community gaat jou als perfectionistisch ondernemer ondersteunen om stap voor stap dat droombedrijf te bouwen. Je kunt jezelf nu op de lijst zetten voor de volgende keer dat de deuren opengaan. Dan krijg je als eerste een seintje dat je kunt instappen.

Wil je nu direct aan de slag? Doe mijn gratis van Perfect naar Gedaan challenge en ga stapje voor stapje het patroon van uitstellen, twijfelen en jezelf klein houden doorbreken. Download de challenge gratis.

Delen :

Picture of Britte

Britte

Even sparren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Yes, let's do this!

Kies het aantal sessies dat je wilt en selecteer de gewenste betaaloptie. Klik vervolgens op de knop toevoegen aan winkelmand om en vul daar je gegevens in.

Klaar voor de volgende Focusweek workation?

De Focusweek workation in 2023 is inmiddels achter de rug! In 2024 komt er weer een volgende editie. Wil jij als eerste alle info én de beste prijs? Zet jezelf op de wachtlijst!

Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

Brochure Focusweek workation aanvragen

Helaas, je bent te laat om je aan te melden voor de eerste Focusweek Workation. Ben je nieuwsgierig naar de invulling van mijn workation? Je kunt de brochure nog steeds aanvragen. Vul je gegevens in en je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!

Na een paar minuten nog niets binnen? Check ook even je spam-folder! Of stuur me even een berichtje.

Ai, je bent te laat!

Helaas! Je kunt niet meer meedoen met de Focusweek online summer editie in 2023! 

Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

Whoohoo, je bent er bijna!

Voeg het product toe aan je winkelwagen, vul je gegevens in en je kunt direct aan de slag met de masterclass Valideer je businessidee in één dag. Je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!