Britte Koppel - logo
Hoe jouw uitstelgedrag je tegenhoudt om te groeien met je bedrijf

Hoe jouw uitstelgedrag je tegenhoudt om te groeien met je bedrijf

Herken je dit? Je bent slim, je leert graag nieuwe dingen, je leest boeken of je volgt cursussen en je kijkt met jaloezie naar anderen die het allemaal lekker voor elkaar lijken te hebben. Je snapt hoe ze het doen, je weet hoe het werkt. Het lukt je alleen niet om dat voor jezelf ook te doen. Je blijft het maar voor je uitschuiven of excuses verzinnen waarom het vandaag even niet lukt. Geen zorgen, je bent niet gek en je hebt ook geen gebrek aan motivatie, je bent alleen perfectionistisch en je hebt last van uitstelgedrag.

Terwijl je dondersgoed weet wát je moet doen om je bedrijf naar het volgende level te tillen, lukt het je maar niet om het ook daadwerkelijk te doen. Dit is puur perfectionisme. Dit is uitstelgedrag.

Perfectionisme kan zich op verschillende manieren uiten. Onder andere alles of niets denken, burn-out, angst om beoordeeld te worden, overdenken en dus uitstelgedrag. In deze blog ga ik je meer vertellen over uitstelgedrag en geef ik je wat tips om er mee om te gaan.

Wil je hier liever een podcast over luisteren? In aflevering 88 Hoe uitstelgedrag je tegenhoudt om te groeien met je bedrijf + wat je eraan kunt doen als perfectionistische ondernemer, vertel ik je er alles over.

Hoe ziet uitstelgedrag er eigenlijk uit?

Uitstelgedrag kan zich op twee verschillende manieren uiten.

1. Het uitstellen goedpraten voor jezelf

De eerste is dat jij het uitstellen eigenlijk goed praat. Dan moet je denken aan dat je dingen tegen jezelf zegt als: Ik kan het later wel doen. Ik hoef dit niet perse nu te doen. Ik ben er nog niet helemaal klaar voor, ik moet eerst nog even dat of dat doen.

Vaak zijn dit redenen die heel erg redelijk klinken, want je houdt jezelf ermee voor de gek en je bent slim. Dus dat betekent dat je best wel goede redenen moet geven om jezelf voor de gek te houden.

2. Afleiding zoeken

Misschien ben jij al ergens mee bezig en pak jij letterlijk alle mogelijkheden aan om iets anders te gaan doen dan waar jij op dat moment mee bezig bent. En dat kan echt dus van alles zijn. Scrollen op Instagram, het huis gaan schoonmaken, gaan praten met iemand. Buiten een rondje gaan lopen.

En ook dat kunnen weer dingen zijn waarvan je denkt: “dat is toch hartstikke nuttig? Als ik lekker buiten een rondje wil gaan lopen. Want het is nu mooi weer.” En ja, dat is natuurlijk ook een heel goede reden.

Het is geen motivatieprobleem!

Misschien baal jij van jezelf als je doorhebt dat je weer aan het uitstellen bent. En denk je dat het ligt aan een gebrek aan focus of dat je niet gemotiveerd genoeg bent. Weet dat wanneer je iets uitstelt als perfectionist, dit niet te maken heeft met dat jij bijvoorbeeld snel afgeleid bent. Het is jouw brein dat jou vertelt dat je nu iets anders moet gaan doen. Welke van deze twee manieren van uitstellen je ook ervaart, de oorzaak is vaak hetzelfde: je probeert een negatieve emotie of een negatief gevoel te voorkomen.

Werken op een deadline

In het begin van mijn carrière heb ik een tijdje als freelance journalist gewerkt. Ik had daardoor veel met deadlines te maken. En ik ervaarde steeds meer dat ik die deadlines ook nodig had om productief te zijn. Anders ging ik andere dingen doen, afleidingen zoeken.

Mijn hoofd vertelde me dat ik die deadline nodig had om te kunnen presteren. En in die tijd had ik die deadline ook vaak, dus er was weinig aan de hand. Behalve soms wat frustratie dat ik wéér de avond voor de deadline nog aan de bak kon. Ook als ik al weken of maanden wist dat er een bepaalde deadline aan zat te komen.

En dit is zo’n valkuil. Want als jij op deze manier naar je werk kijkt, dan kan er natuurlijk een keer een moment komen dat het niet lukt. Maar wat nog veel erger is, is dat jij jouw brein eigenlijk leert dat het oké is om op die deadline te wachten. Terwijl de meeste taken die belangrijk zijn om je bedrijf te laten groeien, juist géén deadline hebben. Denk aan het strategisch nadenken over je aanbod, plannen maken, doelen stellen etc.

Als jij jezelf ervan hebt overtuigd dat je een deadline nodig hebt, dan zijn het dit soort belangrijke taken die je niet gaat doen, omdat ze dus geen deadline hebben. Het is een soort mindset die je jezelf hebt aangeleerd die totaal niet praktisch is als je ondernemer bent.

Waarom stellen perfectionistische ondernemers belangrijke taken uit?

We zijn allemaal gedreven, ambitieus en slim. Waarom lukt het nou niet om door te pakken op de plannen die we hebben? Dat wekt frustratie op!

Een van de redenen waarom dit zo frustrerend is, is omdat je waarschijnlijk niet goed snapt hoe dat uitstellen werkt in je hoofd. Sommige mensen denken dat er iets mis is met hén. Dat ze maar blijven uitstellen of zich laten afleiden omdat ze een korte aandachtsspanne hebben voor een specifieke taak. En dat doet je zelfvertrouwen geen goed.

Misschien ga je het internet de schuld geven en zet je website blockers aan waarmee je bepaalde websites blokkeert. Maar dat internet is niet de reden dat jij niet doet wat gepland hebt. De oorzaak zit bij jou, in je hoofd. Jij probeert (vaak onbewust) om een bepaalde negatieve emotie te voorkomen. Dat is de reden dat je uitstelt. Je wilt die negatieve emoties niet voelen. En dat is wat je tegenhoudt om voor jouw dromen en doelen te gaan.

Als je weet dat uitstelgedrag een manier is om negatieve gevoelens te voorkomen, wat zijn dan die negatieve emoties die je probeert te voorkomen?

Wanneer ervaar jij uitstelgedrag?

Voordat we daarmee aan de slag gaan, heb ik eerst een kleine opdracht voor je.

Probeer een situatie voor de geest te halen waarin je aan het uitstellen was. Of een taak die je regelmatig uitstelt. Dat mag ook iets zijn waar je nu mee worstelt om gedaan te krijgen.

We gaan proberen te achterhalen welke emoties je probeert te voorkomen. Om je op gang te helpen heb ik een hele lijst met opties hieronder genoteerd. Stel je voor dat jij merkt dat je aan het uitstellen bent. Welke emotie of angst zit daar achter?

Een paar voorbeelden:

  • Niet goed genoeg zijn
  • Verveling
  • Twijfelen aan jezelf
  • Falen
  • Ongewenste aandacht (kan zowel positieve als negatieve aandacht zijn)
  • Frustratie
  • Afwijzing
  • Niet aan je eigen extreem hoge standaard kunnen voldoen
  • Oncomfortabel zijn in een situatie
  • Uitgedaagd voelen
  • Dom voelen
  • Onzeker voelen
  • De volgende stap niet weten
  • Stress
  • Overwhelm
  • Weerstand

Het kan heel goed zijn dat er niet één specifieke emotie die jij probeert te voorkomen door uit te stellen. Misschien zijn het er meerdere of misschien zelfs wel allemaal. Ga daar eens uitgebreid over schrijven. Welke van de gevoelens hierboven (of andere gevoelens die je zelf hebt opgemerkt) probeer jij te voorkomen op het moment dat je aan het uitstellen bent?

Dit is een ontzettend belangrijke oefening om mee aan de slag te gaan. Want als jij wilt stoppen met dat uitstellen, dan zul je stil moeten staan bij het gevoel wat dat uitstelgedrag veroorzaakt. Je moet weten wat de oorzaak is om het aan te kunnen pakken.

Heb je moeite om op basis van dit lijstje te ontdekken waarom je maar blijft uitstellen? Ik heb twee oefeningen voor je. Welke van de twee voor jou het meest relevant is om te doen, hangt een beetje af van welke vorm van uitstelgedrag je vooral herkent.

Oefening 1: als je het uitstellen goedpraat

Als je steeds maar weer andere dingen bedenkt die je misschien eerst moet doen. Of allerlei voorwaarden voor jezelf schept die je eerst op orde moet hebben voordat je vervolgstappen kan gaan nemen, dan is dit een goede oefening.

Ga zitten op een rustige plek en zet een timer op 15 minuten. Begin met het jezelf één of meerdere van deze vragen stellen:

  • Ik ben klaar om te starten als…
  • Ik wil het vandaag niet doen, want…
  • Ik kan nog niet starten, want…
  • Als ik start, ben ik bang om…

Begin met het opschrijven van je antwoord en blijf schrijven tot de 15 minuten om zijn. Hoe eerlijker jij tegen jezelf kunt zijn in je antwoorden, hoe makkelijker het is om echt bij dat gevoel te komen. De perfectionist in jou wil het waarschijnlijk gewoon goed doen. Maar het is veel nuttiger als je dat dus probeert om dat los te laten (en ja, dat is mega lastig). Probeer die sociaal wenselijke antwoorden te vermijden. Er is niemand aan wie jij dit hoeft te laten zien als je dat niet wilt. Dus probeer het alsjeblieft niet zo goed mogelijk te doen, maar probeer echt naar jezelf te kijken.

Probeer echt te voelen welke gevoelens er bij jou naar boven komen.

Dan komen er vanzelf dingen naar boven waarvan je je misschien niet zo bewust was. Die niet zo heel erg aan de oppervlakte liggen maar die je pas gaat opmerken als je erover gaat schrijven.

Opdracht 2: als je vooral afleiding zoekt

Heb je meer last van dat je constant afleiding zoekt als je iets moet doen? Ook dan kun je gaan journalen. Maar de vragen die je jezelf stelt zijn net anders. De vragen die je als startpunt kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld:

  • Ik zou geen afleiding zoeken als…
  • Als ik afleiding zoek voel ik me…
  • Als ik [voeg taak toe waarbij je afleiding zoekt] voel ik me…

Ook hierbij geldt weer, zet een timer voor 15 minuten en ga gewoon schrijven. Probeer het vooral niet goed te doen en luister eerlijk naar jezelf en wat er naar boven komt.

Zie het als een work in progress

Stoppen met uitstellen is een work in progress. Het is niet iets waar je een keertje bij stilstaat en het dan gefixt is. Het is een gewoonte die je moet veranderen. Als je eerder al eens een gewoonte hebt proberen af te leren dan weet je dat dit met vallen en opstaan gaat. Je zult nog steeds dingen willen uitstellen, die negatieve emoties willen voorkomen. Maar door je er BEWUST van te zijn dat je dit wilt én waar het door komt, heb je al een belangrijke stap gezet. Blijf oefenen, blijf proberen en wees lief voor jezelf terwijl je dit proces doorloopt. En nee, dat is niet makkelijk voor perfectionisten.

Je mag leren hoe je die negatieve emoties ervaart. Oefen met VOELEN in plaats van VERMIJDEN.

Aan de slag met je perfectionisme en uitstelgedrag

Wil jij meer hulp en ondersteuning om jouw uitstelgedrag op een goede manier aan te pakken? De Momentum Maker Community is er voor jou als perfectionistische ondernemer die haar droombedrijf wil gaan realiseren. Je kunt jezelf op de wachtlijst zetten. Dan krijg je als eerste een seintje dat de deuren open gaan en je aan de slag kunt met jouw perfectionisme.

In de community vind je heel veel handige tips en tools waarmee je aan de slag kunt gaan om dat perfectionisme aan te pakken en om te leren om ermee om te gaan. Ik geloof dat perfectionisme niet iets is wat je kunt uitbannen. Ik denk alleen dat jij mag leren hoe je dat perfectionisme kunt gebruiken. Of zo klein mogelijk kunt maken. Dat je in ieder geval niet de negatieve gevolgen ervan ondervindt. Zodat je echt kunt gaan groeien met je bedrijf op een manier die bij jou past.

Wil je direct aan de slag met het doorbreken van dat patroon van uitstellen, twijfelen, jezelf klein houden etc. Doe dan direct mee met de Van perfect naar gedaan challenge. Deze challenge kun je gratis downloaden. Er is geen startdatum, je kunt de challenge op ieder willekeurig moment starten!

Delen :

Picture of Britte

Britte

Even sparren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Yes, let's do this!

Kies het aantal sessies dat je wilt en selecteer de gewenste betaaloptie. Klik vervolgens op de knop toevoegen aan winkelmand om en vul daar je gegevens in.

Klaar voor de volgende Focusweek workation?

De Focusweek workation in 2023 is inmiddels achter de rug! In 2024 komt er weer een volgende editie. Wil jij als eerste alle info én de beste prijs? Zet jezelf op de wachtlijst!

Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

Brochure Focusweek workation aanvragen

Helaas, je bent te laat om je aan te melden voor de eerste Focusweek Workation. Ben je nieuwsgierig naar de invulling van mijn workation? Je kunt de brochure nog steeds aanvragen. Vul je gegevens in en je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!

Na een paar minuten nog niets binnen? Check ook even je spam-folder! Of stuur me even een berichtje.

Ai, je bent te laat!

Helaas! Je kunt niet meer meedoen met de Focusweek online summer editie in 2023! 

Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

Whoohoo, je bent er bijna!

Voeg het product toe aan je winkelwagen, vul je gegevens in en je kunt direct aan de slag met de masterclass Valideer je businessidee in één dag. Je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!