Britte Koppel - logo
Waarom het fundament van je business meer focus verdient - Britte Koppel Groei Academy

Waarom het fundament van je business meer focus verdient

Schrikt het idee van een strategie of een stevig fundament voor je business jou af? Heb jij hier een afkeer tegen omdat je het gevoel hebt dan geen flexibiliteit meer te hebben? Sommige ondernemers deinzen hier nog steeds voor terug, maar dat is helemaal niet nodig. Het hebben van een stevig fundament voor je business, betekent namelijk niet dat je niet meer flexibel bent.

Want ik ben de meest flexibele ondernemer die je kent…

Graag neem ik je mee in waarom het fundament van je business zo belangrijk is. Lees verder of luister mijn podcastaflevering #67 Waarom het fundament van je business met focus verdient.

Flexibiliteit

Laatst sprak ik met een voormalige klant die ik persoonlijk heb begeleid. Ze vertelde me dat ze altijd een hekel had aan het woord ‘strategie’. Het gaf haar het gevoel dat ze haar flexibiliteit verloor, dat ze niet meer in het moment kon beslissen wat ze moest doen. Dat ze niet meer kon ondernemen vanuit haar intuïtie.

En dat gevoel herken ik maar al te goed, want dat heb ik ook meegemaakt. Vooral toen ik net begon met mijn nieuwe verdienmodel.

Strategie vs fundament

In het begin wilde ik wel een strategie, maar worstelde ik met de gedachte dat ik mijn bedrijf teveel vast zou leggen. Ik hou van flexibiliteit, vooral als ondernemer. Misschien heb je me wel al eens horen praten over het belang van experimenteren als ondernemer. Daarom had ook ik moeite met het idee van een strakke strategie.

Maar strategie betekent niet dat je alle flexibiliteit verliest; het is meer een richtlijn. Daarom heb ik het ook liever over een fundament. Een fundament is een stevige basis die je nodig hebt om verder te groeien in je bedrijf. Zonder dat je hierin jezelf verliest.

Onderdelen van een fundament

Maar wat zit er eigenlijk in zo’n fundament? Dat is afhankelijk van jouw bedrijf en van wat jij doet als ondernemer, maar er zijn wel een paar belangrijke onderdelen:

     

      • Doel
        Dit is waar je naartoe werkt op de lange termijn. Wat is je droom of de stip aan de horizon? Waarom doe je wat je doet en wat motiveert je? Oftewel, wat is je Why?

      • Ideale klant
        Wie is jouw ideale klant? Wie is degene voor wie je het allerliefst wilt werken? Wie is de klant waar je zo enthousiast van wordt?

      • Aanbod
        Wat bied je aan? Hoe helpt jouw product of dienst jouw ideale klant? Hoe draagt dit bij aan het bereiken van je doelen?

      • Klantreis
        Dit is de reis dat je ideale klant volgt om uiteindelijk bij jouw product of dienst uit te komen. Wat wil je jouw ideale klant meegeven? In je klantreis omschrijf je de stappen van je klant, zodat je er beter op in kunt spelen.

      • Contentstrategie
        Wat voor content ga je maken en welke kanalen ga je gebruiken? Hoe communiceer je met je doelgroep?

    Koers houden

    Het hebben van een fundament is van onschatbare waarde omdat het je op koers houdt en voorkomt dat je wordt afgeleid door allerlei andere ideeën die op je afkomen.

    Het helpt je bepalen wat wel en niet in lijn is met je bedrijfsdoelen. Het geeft je een gevoel van controle, rust en zekerheid, wat in deze wereld van constante prikkels erg waardevol is.

    Op de lange termijn

    Nu levert het in het begin niet direct geld op, maar het is wel cruciaal voor het succes van je business. Het stelt je in staat om jouw business te laten groeien op jouw manier en om uiteindelijk die vrijheid te ervaren waar je als ondernemer naar streeft.

    Maar hoe werk je dan aan dat fundament? Dit kan lastig zijn, omdat niemand je daar direct voor betaalt. Je zult zelf de urgentie moeten voelen. Je moet begrijpen dat investeren in het fundament van je bedrijf op de lange termijn zal lonen, ook al staat er niet direct een bedrag op je bankrekening tegenover.

    Een geweldige manier om geconcentreerd aan je bedrijfsfundament te werken, is door deel te nemen aan een Focusweek workation.

    Volle focus op je business

    Tijdens de Focusweek workation stap je uit je vertrouwde omgeving en ga jij je volledig richten op je bedrijf. In zo’n week kun je enorme stappen zetten en eens diep nadenken over je businessideeën.

    Minimale afleiding en maximale productiviteit.

    Ga op Focusweek

    Zelf heb ik eerder een Focusweek meegemaakt. Ik overdrijf niet als ik zeg dat dit mijn meest productieve week ooit. En dan heb ik het uiteraard niet over klantwerk 😉

    Daarom organiseer ik er nu zelf een en ik nodig je graag hierbij uit om mee te gaan! Dompel jezelf onder in je bedrijf en kom een laagje dieper.

    De locatie van de Focusweek in november 2023!

    Als je meer wilt weten, kun je hier de brochure downloaden. Hierin vind je onder andere het programma maar ook wat er allemaal bij zit. We gaan naar een geweldige locatie aan de Veluwe, je krijgt je eigen kamer met eigen badkamer en natuurlijk ook lekker eten en drinken. Gun jezelf een week vol focus, inspiratie en ontwikkeling met andere likeminded, vrouwelijke ondernemers.

    Ik ben er zeker van dat het een waardevolle ervaring zal zijn.

    Sleutel tot succes

    Kortom, een sterk fundament is de sleutel tot het succes van je bedrijf! Het geeft je focus, controle en vrijheid. Dus aarzel niet om te investeren in het fundament van jouw bedrijf!

    Het zal je helpen om je doelen te bereiken en jouw dromen waar te maken!

    En als ik je daarbij kan helpen, weet je me te vinden 🙂

    Delen :

    Britte

    Britte

    Even sparren?

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Yes, let's do this!

    Kies het aantal sessies dat je wilt en selecteer de gewenste betaaloptie. Klik vervolgens op de knop toevoegen aan winkelmand om en vul daar je gegevens in.

    Klaar voor de volgende Focusweek workation?

    De Focusweek workation in 2023 is inmiddels achter de rug! In 2024 komt er weer een volgende editie. Wil jij als eerste alle info én de beste prijs? Zet jezelf op de wachtlijst!

    Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

    Brochure Focusweek workation aanvragen

    Helaas, je bent te laat om je aan te melden voor de eerste Focusweek Workation. Ben je nieuwsgierig naar de invulling van mijn workation? Je kunt de brochure nog steeds aanvragen. Vul je gegevens in en je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!

    Na een paar minuten nog niets binnen? Check ook even je spam-folder! Of stuur me even een berichtje.

    Ai, je bent te laat!

    Helaas! Je kunt niet meer meedoen met de Focusweek online summer editie in 2023! 

    Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

    Whoohoo, je bent er bijna!

    Voeg het product toe aan je winkelwagen, vul je gegevens in en je kunt direct aan de slag met de masterclass Valideer je businessidee in één dag. Je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!