Britte Koppel - logo
Veel ideeën en een gebrek aan focus - killing voor je business - Groei Academy

Veel ideeën + een gebrek aan focus: waarom dat killing is voor je ondernemersambities

Vroeger had ik altijd een overvloed aan ideeën voor mijn bedrijf. Dat is op zich geen ramp, maar wel als je het combineert met een gebrek aan focus. Ik vergelijk mijn vroegere zelf vaak met een ekster die achter glimmende dingen aanjaagt. Ik liet vaak laat vallen waar ik aan werkte om een nieuw idee na te jagen waar ik helemaal hyped over was. Omdat ik constant mijn aandacht verschoof van het ene naar het andere idee, lukte het me nooit écht om vooruitgang te boeken met mijn bedrijf.

Liever luisteren? Check de podcast!

Het gaat verder dan alleen mijn aanbod. Mijn complete business-strategie stond op losse schroeven.

Je kijkt op social media en je scrollt langs een bericht van iemand die zegt: “Je moet echt iets met TikTok gaan doen, want daar heb je nog wel een beetje organisch bereik”. Of je spreekt een ondernemer die zegt: “Jeetje, heb jij nog steeds geen aanbod waarin je chat GPT gebruikt?”

Je raakt getriggerd en laat je dus instant je eigen social media strategie los. Of je schrapt die copywriting cursus die je aan het maken was en gaat direct over op het schrijven van een cursus copywriting met chatbots.

Er zijn zo veel mensen die jou tips geven, vertellen welke tools je echt moet gebruiken. En je hebt waarschijnlijk zelf ook nog niet 1001 ideeën in je hoofd die om aandacht schreeuwen. Het resultaat? Je hoofd loopt over en je weet echt niet meer waar je nu op moet focussen.

Je hoofd ontploft bijna.

In zo’n fase is het lastig om echt stappen te zetten met je bedrijf, want welke kant ga je op? Je hebt geen focus!

Gebrek aan focus zorgt ervoor dat je nooit iets afmaakt. En dat is ontzettend frustrerend. Zeker in een wereld waarin iedereen online is en elkaar constant vertelt hoe fantastisch het ondernemerschap is en hoe goed het allemaal wel niet gaat.

Ligt het aan mij?

Heb ik niet de skills die je nodig hebt om ondernemer te zijn?

Vinden mensen mij stom?

Laat Instagram mijn content gewoon nooit zien aan mijn volgers?

Je gaat anderen de schuld geven. Je gaat jezelf de schuld geven. Terwijl ondernemen niet gaat over op alle trends duiken en proberen om daar zo snel mogelijk van te profiteren.

Wat heb je wel nodig?

Doorzettingsvermogen. En een plan.

Dat helpt je om dat ekstereffect in je hoofd uit te zetten en je te focussen op datgene wat je aan het doen bent.

Het ekstereffect buitensluiten

Maar hoe doe je dat? Hoe sluit je dat ekstereffect buiten? Hoe voorkom je dat je afgeleid raakt? Ik heb vier tips voor je. Maar voordat we daar in duiken, een kleine disclaimer: je gaat nooit 100% voorkomen dat je afgeleid of getriggerd raakt door ideeën die je bij anderen ziet of ideeën die in je eigen hoofd opkomen.

De uitdaging is om een manier te vinden waarmee je in jouw dagelijks leven de ruis eruit kunt filteren. Ik zal je vertellen hoe ik dat heb gedaan. Ik heb jaren lang op deze manier gewerkt, hoppend van het ene “goede” idee naar het andere, zonder ook maar echt iets door te zetten en daardoor maakte ik nooit echt iets af.

Ondertussen bleef ik doorwerken als freelancer. Achteraf gezien past dat prima in het plaatje. Mijn manier van ondernemen was altijd: ik doe wat er op mijn pad komt. Had ik een klant waar ik net e-mailfunnels voor had ingericht en vroeg ze ook of ik de teksten voor de mails kon schrijven? Geen probleem. En kun je ook een website maken? Ja, tuurlijk kan ik dat.

Ik was altijd reactief bezig. Ik reageerde op de vraag van mijn klant. Dat deed ik omdat ik geen visie had. Ik had geen doel met mijn bedrijf. Ik deed gewoon wat goed voelde op dat moment. Ik had geen stip op de horizon. Ik had geen why, ik had geen ideale klant, ik had geen vastomlijnd aanbod en al helemaal geen marketing- of contentstrategie. Eigenlijk was ik gewoon aan het werken op los zand.

Inmiddels doe ik dat anders. En ik geef je vier tips waarmee je dat ook kan doen.

1. Je bent geen ZZP’er

Ik ben gaan nadenken over wat ík wil. Wat ík belangrijk vindt. Hoe ík mijn bedrijf zie.

Daarna ging ik bouwen aan het fundament van mijn bedrijf. Met een helder doel, een specifieke doelgroep en een aanbod wat daar bij past. En dat is ook gelijk de grootste tip die ik je kan geven:

Zorg dat je jouw bedrijf ook gaat zien als een bedrijf.

Je wilt geen ZZP’er meer zijn die van klus naar klus hopt, dus gedraag je daar dan ook niet naar. Werk aan de basis van jouw business, zodat je niet onderneemt op los zand, maar op een stevige fundering. Dat betekent niet dat je nooit meer iets nieuws op mag zetten. Maar die stevige fundering helpt je om keuzes te maken die passen bij waar je naartoe wil. Die passen bij jouw visie voor je bedrijf.

2. Alles uit je hoofd en op ‘papier’

Schrijf alles wat je in je hoofd hebt uit op papier of in een online tool (ik gebruik Notion!). Alle ideeën die je hebt, schrijf je in op. Dat begint bij de ideeën die je op dit moment in je hoofd hebt.

En vervolgens als je straks in de supermarkt loopt of je loopt volgende week op het strand en je bedenkt oh, dat is een leuk idee, zet je hem erbij in dat document. Desnoods neem je een voice note op, stuur je ‘m naar jezelf en zet je ‘m later in het document erbij.

Het hoeft allemaal niet mega gedetailleerd te zijn, zolang jij (en je toekomstige zelf) het maar snapt.

3. Je ideeën prioriteren

Nu heb je een hele grote brij aan ideeën op papier staan. Tijd om die ideeën te prioriteren. Daarmee bepaal je wat belangrijk is en wat niet. Wat past goed bij de visie van je bedrijf? En wat sluit minder aan?

Niet alle dingen die je hebt opgeschreven zijn even belangrijk. Dat zie je waarschijnlijk al direct als je een prioritering gaat aanbrengen. Wat draagt bij aan het succes van je business? Wat draagt bij aan jouw doel?

Kijk ook naar hoeveel tijd het kost om een idee uit te werken. Iets wat heel veel potentie heeft om je dichterbij je doel te brengen is leuk, maar als je er 3 maanden mee bezig bent is het misschien niet direct een goed idee om daar NU mee aan de slag te gaan.

Ik zoek altijd naar het idee met de meeste potentie, die het makkelijkste uit te voeren is én het meeste waarde toevoegt voor mijn bedrijf en mijn doelen. Daarom prioriteer ik mijn ideeën op basis van drie factoren:

  1. Potentieel succes
  2. Gemak waarmee ik dit idee kan uitvoeren
  3. Impact van het idee op mijn business(doelen)

4. Kies één ding

Vervolgens kies je één ding waar je mee aan de slag gaat. Kies één idee uit voor een product, of een marketingstrategie die je wilt proberen. Dit wordt jouw focuspunt de komende tijd.

Stel je wilt een nieuw aanbod neerzetten. In plaats van dat jij je laat beïnvloeden door allerlei ideeën die je onderweg tegenkomt, focus je je op één idee, focus je je op één product. Ga dat eerst afmaken, ga dat lanceren en kijk daarna hoe je het kunt verbeteren, hoe je het kunt aanscherpen, hoe je er dingen aan toe kunt voegen om het nog beter te maken.

Full-focus ondernemen vereist doorzettingsvermogen

Datgene wat jij nu moet doen is jouw prioriteit en dat verdient jouw volledige focus. Of dat nou 1 uur, een dag, een week, een maand of nog langer duurt, dat maakt niet uit. Kun jij dat doorzettingsvermogen opbrengen om daar zo lang aan te werken? Kun jij het jezelf en je bedrijf gunnen om zo gefocust te werken? Om te kiezen voor een strategie of een aanpak en daarin door te zetten zonder dat je bang bent dat je misschien de verkeerde keuze hebt gemaakt? Dat je dat glimmende object voorbij hebt laten gaan en dat dat toch misschien wel jouw grote kans was.

En eerlijk? Het kan. Maar wat je wel weet is dat het nooit wat wordt als je op deze manier verder gaat. Als je je laat beïnvloeden door alles wat er op je pad komt, gaat het nooit lukken om dat succes te ervaren waar je zo van droomt. Dus train dat doorzettingsvermogen!

Er zijn zoveel ondernemers met echt prachtige ideeën die zich laten afleiden door datgene wat anderen doen, die zich laten “inspireren”. En die inspiratie, die brengt hen eigenlijk alleen maar verder van datgene wat ze écht willen doen.

Maar hoe weet je waar je op kunt focussen? Dat is waar een stevig fundament voor jouw business om de hoe komt kijken.

Wil je nou meer van dit soort inzichten en echt gefocust werken aan het fundament van jouw business? Doe mee met de Focusweek Online Summer Editie.

Van maandag 7 tot vrijdag 11 augustus 2023 ga je werken aan het fundament van je bedrijf. Je denkt na over je doelen en je dromen, je ideale klant, je aanbod én hoe je dit gaat verkopen. Ik ben je stok achter de deur om ook écht aan de slag te gaan en gefocust te werken. Dusse, wil je stoppen met het ideehoppen? Neem dan NU actie en doe mee aan de Focusweek Online Summer editie.

Zie ik je daar?

Delen :

Britte

Britte

Even sparren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Yes, let's do this!

Kies het aantal sessies dat je wilt en selecteer de gewenste betaaloptie. Klik vervolgens op de knop toevoegen aan winkelmand om en vul daar je gegevens in.

Klaar voor de volgende Focusweek workation?

De Focusweek workation in 2023 is inmiddels achter de rug! In 2024 komt er weer een volgende editie. Wil jij als eerste alle info én de beste prijs? Zet jezelf op de wachtlijst!

Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

Brochure Focusweek workation aanvragen

Helaas, je bent te laat om je aan te melden voor de eerste Focusweek Workation. Ben je nieuwsgierig naar de invulling van mijn workation? Je kunt de brochure nog steeds aanvragen. Vul je gegevens in en je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!

Na een paar minuten nog niets binnen? Check ook even je spam-folder! Of stuur me even een berichtje.

Ai, je bent te laat!

Helaas! Je kunt niet meer meedoen met de Focusweek online summer editie in 2023! 

Vul het formulier in en ik hou je op de hoogte van volgende edities.

Whoohoo, je bent er bijna!

Voeg het product toe aan je winkelwagen, vul je gegevens in en je kunt direct aan de slag met de masterclass Valideer je businessidee in één dag. Je krijgt ‘m binnen een paar minuten in je mailbox!